CRO en laatste bericht

9 augustus 2017 - Lira, Oeganda

IMG_5234 IMG_5251 IMG_5266 IMG_5301

Het einde van onze reis komt inmiddels in zicht. We hebben nog helemaal niet het gevoel dat het er bijna opzit. We spreken hier met ontzettend veel Ugandezen, die ons standaard twee vragen stellen. De eerste heeft altijd iets te maken met het weer. De tweede vraag is of wij ons verblijf niet willen verlengen.
Deze week zijn we werkzaam op het CRO. Hier kunnen kinderen die op straat leven tussen acht uur in de ochtend en vijf uur in de middag komen. 'Social workers' proberen de reden van hun straatleven te achterhalen. Sommige kinderen gaan bijvoorbeeld niet naar school omdat het gezin waar ze wonen extra geld nodig heeft. Sommige kinderen leven fulltime op de straat. Met een aantal social workers zijn wij vandaag de straat op gegaan om met deze kinderen te praten. Kinderen die nog niet naar het CRO komen dus. De verhalen en beelden zijn zeer indrukwekkend. Op een groot grasveld waar een soort muziekkoepel staat verblijven een flink aantal jongens. De flesjes met lijm gaan van hand tot hand. Eten is er nauwelijks, dus worden zakjes saus die zijn gevonden in het vuilnis schoon gelikt. Ze doen hard hun best om gedurende de dag wat geld of eten te verzamelen. Terwijl wij een gesprek hebben met een jongen voeren, voegt een andere jongen zich bij het gesprek. Hij beweert Freek te kennen. Na even nadenken valt het kwartje (zie bijgevoegde foto van vorig jaar). Deze jongen was vorig jaar aanwezig op het CRO tijdens de spellendag van Edukans. Het lijkt nu niet veel beter te gaan met hem. Het CRO doet voor heel veel kinderen fantastisch werk, maar een aantal van hen is 'verslaafd' aan het straatleven. Dit geven ze zelf ook aan in de gesprekken.
Wij geven ook een aantal lessen op het CRO. Wiskunde, Engels, beeldende vorming en muziek. Donderdag nemen we een kijkje in de bakkerij. De afgelopen maanden hebben wij geld ingezameld voor een goed doel tijdens onze reis. Daarvan hebben wij afgelopen week school- en speelmateriaal gekocht voor het CRO. Deze zijn met zeer veel vreugde ontvangen. Evenals de kleding die is meegebracht uit Nederland (zie foto uitreiking kleding en van de kast gevuld met ons materiaal).
Wij gaan nog een paar dagen genieten van de gastvrijheid, de gezelligheid en de warmte (tempratuur en die van de Ugandezen). Zondag komen we weer aan in Nederland en kunnen wij onze verhalen uitgebreider vertellen. Alles wat wij meemaken is teveel om hier te schrijven. Tot gauw! Liefs Freek en Vera.

1. Meta De vries:
    9 augustus 2017
    Indrukwekkend jullie verslag. Geniet nog even en daarna een goede reis naar huis. Grt Meta
  2. Lies Witjes:
    9 augustus 2017
    Wat doen jullie goed werk de verhalen zijn indrukwekkend...geniet nog van de laatste dagen...wij wensen jullie een goede vlucht naar huis
    Groetjes en veel liefs uit Ravenstein♥♥
  3. Yinka:
    9 augustus 2017
    Als jullie van plan zijn om weer naar Afrika te gaan, misschien kunnen jullie langer dan 3 weken doen. De nood is hoog om een kind naar school te krijgen.
    Dat jongetje die Freek herkende en op straat woont, heeft hij geen ouders meer of zijn ze zo arm dat ze niet een onderdak kunnen veroorloven. Vreselijk dat je dat ziet en er niets aan kan doen. Nog een paar dagen hard werken en dan zit het er weer op voor jullie. Wij wensen jullie een hele fijne reis terug naar Nederland.

Vera hoop dat jou feest vrijdag een grote hit word en een avond die je nooit meer vergeten kan.
    Love always, tante Yinka ❤️
  4. Petra linsen:
    10 augustus 2017
    Freek en Vera, indrukwekkend wat jullie mee maken. Ik zie de verhalen en foto's als jullie weer terug zijn. Geniet nog even en een veilige reis terug naar Nederland. Groetjes Petra